Elon Musk doskonali Teslę i zapowiada samochody elektryczne dostosowane do masowego użytku, podczas gdy Bruksela planuje zelektryfikować całą flotę autobusów miejskich do 2030 roku. Nadzór sieci przesyłowych gazu i ropy wspierany jest przez drony oraz roboty, a w ślad za tym znaczenia nabierają usługi ochrony sieci przed atakami cybernetycznymi. Tak wygląda dziś i jutro w branży energetyki. Jednak w dobie przemysłu 4.0 i rewolucji cyfrowej to nie jedyne wyzwania sektora energetycznego. Czy odpowiedzią na rewolucję w energetyce mogą być start-upy?
Energetyka nieuchronnie zmierza w stronę lokalnego wytwarzania i zarządzania energią – to tak zwana energetyka rozproszona. Rośnie rola prosumentów, czyli wytwórców energii w mikroinstalacji w celu jej zużycia na potrzeby własne lub na sprzedaż. Rosną też koszty wytwarzania energii elektrycznej z tradycyjnych źródeł takich jak węgiel i ropa, m.in. przez konieczność zakupów pozwoleń na emisję CO2 – jednocześnie stale maleją koszty pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Spadek znaczenia tradycyjnych źródeł związany jest również z postępującą rewolucją cyfrową i gwałtownym wzrostem znaczenia inteligentnych systemów elektroenergetycznych (ang. smart grids). Smart grid to sieć elektroenergetyczna, która dzięki algorytmom komputerowym integruje zachowania i działania wszystkich przyłączonych do niej użytkowników, zapewniając efektywny i bezpieczny system.
Rozwiązania na miarę cyfrowej rewolucji
Jak na te trendy odpowiadają start-upy? Wiele z nich stawia na oszczędzanie i zmniejszanie kosztów wytwarzania energii. Wielokrotnie nagradzany w prestiżowych europejskich konkursach, rodzimy Gradis, proponuje platformę do zwiększenia zwrotu z inwestycji ponoszonych na oświetlenie ulic i dróg. Platforma, wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji, zapewnia zoptymalizowane i dostosowane do użytkownika zarządzanie oświetleniem zewnętrznym, generującym łącznie oszczędność na poziomie 70 proc.
– Oszczędności energetyczne to nie tylko korzyści ekonomiczne, a również ekologiczne. Dzięki wdrożeniu naszego rozwiązania zmniejszona zostanie ilość CO2 emitowanego do atmosfery. Jednocześnie zoptymalizowany komputerowo projekt oświetlenia redukuje tak groźne dla zdrowia Skażenie Światłem (Light Polution) – tłumaczy Kamila Kotulska z Gradis.
Francuska firma Dracula Technologies opracowała drukowane, elastyczne ogniwa słoneczne, pasujące do kształtu każdego urządzenia. Dzięki temu można za ich pomocą naładować zarówno smartfony, GPS, jak i lampy. Te start-upy już zdobyły inwestora oraz merytoryczne wsparcie i weszły na rynek. Dziesiątki innych innowacyjnych projektów również posiada potencjał, by zmienić oblicze sektora energetyki. Mają pomysł i jak mówią: „Chcą zmieniać świat”. Gdzie mogą szukać wsparcia?
– Nie można przecenić roli start-upów w tworzeniu nowych rozwiązań, które sprawią, że zarządzanie energią będzie coraz łatwiejsze oraz dedykowane różnym odbiorcom – zarówno tym indywidualnym, jak i korporacyjnym. Kreatywni ludzie, których wspieramy w InnoEnergy, przedstawiają coraz to lepsze innowacyjne rozwiązania – mówi Jakub Miler, CEO InnoEnergy Central Europe, organizatora PowerUp! - największego konkursu dla start-upów z branży energetycznej w 23 krajach Europy Środkowej.
Do konkursu mogą zgłaszać się kandydaci posiadający projekt związany z energią, mający prototyp urządzenia, dedykowany zespół i prognozowany czas do wejścia na rynek: maksymalnie dwa lata. Laureaci dwóch poprzednich edycji to dziś międzynarodowe firmy, które ze wsparciem InnoEnergy w szybkim tempie rozwijają i komercjalizują swoje projekty, wchodząc nie tylko na rynki europejskie, ale także do Azji czy USA. Jedną z takich spółek jest SEPIN, który wykorzystując beacony, dostarcza światowym sprzedawcom energii elektrycznej danych o klientach i zużyciu energii, ułatwiając im opracowywanie spersonalizowanych ofert, nowych taryf, kampanii real-time marketingowych oraz promocji.
– Po udziale w konkursie zauważyliśmy duży wzrost zainteresowania rynku naszym start-upem, ale najważniejsze było zdobycie pierwszego inwestora – InnoEnergy. Oprócz inwestycji, które przyspieszają nasz wzrost, otrzymaliśmy wiele zaproszeń na wydarzenia branżowe w całej Europie, gdzie mogliśmy zaprezentować nasze rozwiązania i nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami - wspomina Bartosz Trzciński z SEPIN.
Innym wyróżnionym w konkursie projektem był inteligentny kosz na śmieci, który sam rozpoznaje i sortuje odpady komunalne, opracowany przez polski zespół Bin-e. Jakub Luboński, CEO Bin-e tak opowiada o początkach drogi z InnoEnergy: – Kiedy zostaliśmy wyróżnieni w finale konkursu, wiedzieliśmy, że to spotkanie przerodzi się w coś większego z dwóch powodów. Po pierwsze, InnoEnergy stawia na projekty przyczyniające się do rozwoju zrównoważonej przyszłości energetycznej. Po drugie, przyświecają nam dokładnie te same cele – czyli dostarczyć na rynek produkt, który nie tylko będzie miał realny wpływ na poprawę jakości naszego życia, ale również przyniesie korzyści finansowe wynikające choćby z segregacji odpadów i ich kompresji.
Najlepsi uczestnicy PowerUp! mogą liczyć na ofertę przystąpienia do programu Highway® z dostępem do funduszy o wartości 150 000 € oferującego wsparcie w zakresie budowania zespołu, rozwoju technologii, tworzenia i weryfikacji modelu biznesowego, a także komercjalizacji na rynkach globalnych oraz na nagrody finansowe. – Akcelerator był dla nas bez wątpienia punktem przełomowym w rozwoju firmy. Nie tylko pozwolił na sfinansowanie naszego rozwoju, ale był też znacznym wsparciem merytorycznym i pomógł w zakresie kontaktów biznesowych – twierdzi Marcin Dolata z EasySolar, beneficjent akceleratora Highway®. EasySolar proponuje rozwiązanie firmom zajmującym się energetyką słoneczną. Aplikacja umożliwia projektowanie, zarządzanie i monitorowanie systemów fotowoltaicznych. Z usług EasySolar skorzystało dotychczas przeszło 9 tysięcy firm.
Wsparcie dla innowacji
Finał główny w Budapeszcie i finały regionalne (polski w Warszawie) poprzedzone będą intensywnymi warsztatami, podczas których finaliści będą mieć możliwość dopracowania swojej oferty i szlifowania umiejętności prezentacji. W poprzedniej edycji do konkursu przesłano prawie 100 aplikacji z 13 krajów. Najlepsi wzięli udział w warsztatach z takimi trenerami, jak Rafał Szczepanik, współzałożyciel portalu Pracuj.pl, czy Erno Duda, założyciel i współwłaściciel ponad dwudziestu różnych spółek.
– Wspieramy obecnie niemal 200 start-upów z całego świata, co czyni nas największym akceleratorem w branży cleantech. Szukamy i wspieramy w rozwoju oraz wprowadzeniu na rynek spółek, których ambicją jest tworzenie rozwiązań o zasięgu globalnym – podkreśla Jakub Miler. Jednym z nich jest polski ogarniamprad.pl - pierwsza w Polsce platforma umożliwiająca odbiorcom domowym i firmowym tworzenie grup zakupowych oraz zakup prądu w ramach aukcji grupowych. Działanie jest bardzo proste - użytkownik rejestruje się na platformie, podając dane ze swojej faktury (m.in. miejsce poboru energii, wielkość zużycia itp.). Na podstawie tych danych użytkownik zostaje przydzielony do określonego profilu zużycia. Następnie serwis zbiera użytkowników w grupy i wystawia wirtualne oferty na licytacje, w których udział biorą dostawcy prądu. Licytację rozpoczyna się od aktualnej ceny, a sprzedawcy negocjują „w dół”, proponując korzystniejsze oferty.
Sandra Rey jest laureatką wielu prestiżowych nagród, w tym nagrody przyznawanej przez MIT Technology Review dla innowatorów poniżej 35 roku życia, a o Glowee mówią media na całym świecie.
Niektóre pomysły są naprawdę zaskakujące: walkę o pozyskiwanie energii z natury toczy Glowee, której przewodnim hasłem jest „światło z morza”. Założycielka start-upu, Sandra Rey, zafascynowana bioluminescencją – zjawiskiem, które pozwala świecić zwierzętom (np. żabom w celu przyciągnięcia zdobyczy), postanowiła rozwinąć system wykorzystujący te same reakcje chemiczne. W rezultacie otrzymała źródło światła, które nie potrzebuje zasilania elektrycznego ani infrastruktury. Sandra Rey jest laureatką wielu prestiżowych nagród, w tym nagrody przyznawanej przez MIT Technology Review dla innowatorów poniżej 35 roku życia, a o Glowee mówią media na całym świecie.
Tylko odważni zmienią sektor energii
– Mimo tak wielkiej rozpiętości rozwiązań proponowanych przez start-upy, wciąż jest miejsce dla kolejnych. Jakie projekty mają szansę na wyróżnienie? InnoEnergy szuka start-upów działających w sektorach: czyste technologie gazowe i węglowe, magazynowanie energii, efektywność energetyczna, energia ze źródeł chemicznych, energia odnawialna, inteligentne sieci elektroenergetyczne, inteligentne i efektywne energetyczne miasta i budynki oraz energetyka jądrowa – mówi Łukasz Świercz, Business Creation Officer w InnoEnergy Central Europe.
Gwałtowne zmiany na rynku energetycznym w dobie rewolucji cyfrowej wymuszają inwestycje w systemy analityczne, zarówno po stronie utrzymania sieci, jak i sprzedaży. To oznacza wzrost znaczenia technologii Big Data. Specjaliści mogą przenieść doświadczenia w tym zakresie z sektora telekomunikacyjnego do energetycznego. Pole do popisu niesie za sobą ciągły wzrost znaczenia energii odnawialnej. Potrzebne są aplikacje mobilne obliczające, ile uzyskano energii słonecznej z paneli fotowoltaicznych i jak ją zagospodarować: ile zużyć na własne potrzeby, ile zmagazynować, a ile sprzedać. To jednak tylko kilka pomysłów. Z pewnością istnieje zapotrzebowanie na rozwiązania, które zmienią nie tylko sektor energetyczny, ale będą mieć wpływ na całą krajową, europejską i światową gospodarkę. Jakub Luboński z Bin-e twierdzi, że inspirację do stworzenia inteligentnego kosza czerpał z życia – i dodaje: – Na rynku nie było rozwiązania, które pozwala ludziom poradzić sobie z niewdzięcznym obowiązkiem segregacji. Naszym największym marzeniem jest zmiana systemu recyklingu na świecie. Jak każdy start-up chcemy zmieniać świat.
Konkurs PowerUp! czeka na odważnych wizjonerów projektujących nowe technologie, które mogą przynieść korzyści użytkownikom, producentom, jak i dostawcom (oraz pomagać przekształcać się użytkownikom w samowystarczalnych producentów) energii w perspektywie globalnej. W celu przystąpienia do konkursu należy wypełnić formularz na stronie konkursowej: www.powerup.innoenergy.com (termin nadsyłania zgłoszeń mija 11 września).
Newsweek.pl